sannaveronicasvensson

Alla inlägg den 22 september 2018

Av Sanna Svensson - 22 september 2018 10:24

Jag har länge, alltför länge, tänkt att jag ska skänka pengar någonstans. Jag lever efter tanken att ingen kan hjälpa alla, men att alla kan hjälpa någon, och just därför har jag känt att jag vill dra mitt strå till stacken. Jag är tacksam över att jag lever ett så pass bra liv som jag gör och hoppas att jag på något sätt kan förbättra livet för någon annan. 


Efter att ha lyssnat på en podd som bland annat tog upp psykisk ohälsa och självmord så blev valet enkelt. Det finns en organisation som heter Suicide Zero som jobbar för att radikalt minska självmorden. Varje år tar cirka 1500 personer livet av sig. Varje år försöker 15 000 personer ta livet av sig. Och många, många fler än så har självmordstankar. 


 


Trots detta så är självmord ingenting vi pratar om. Det är en skam och tabu att prata om det. Det kan vara jobbigt att prata om det och man kanske är rädd för att fråga en person som mår dåligt, om den har självmordstankar. Man vill ju inte vara den som sår fröet. Men det finns ingenting som är så farligt som att vara tyst. Vi måste våga prata om det, för det är så vi kan hjälpa andra. Och man behöver aldrig vara rädd för att så ett frö hos någon. Aldrig!


Jag har aldrig varit med om att någon i min närhet har tagit sitt liv. Men därimot har jag flertalet gånger i mitt arbete mött personer som inte ser någon annan utväg. Varje gång det händer, så går en bit av mig sönder. Att det finns människor som mår så dåligt, att de överväger att lämna barn och familj kvar för att själv gå vidare till en annan plats. 


Genom att varje månad skänka en slant till Suicide Zero hoppas jag kunna hjälpa någon. För att jag vill inte att ett till barn ska mista sin förälder, och att resten av sitt liv behöva undra varför. Var inte jag tillräckligt? Hur kunde du?

Jag vill inte att någon ska mista sin livs kärlek, och att föralltid behöva vara rädd för att älska igen. 

Jag vill inte att någon förälder ska behöva gå in i sitt barns rum, för att det är det ena dom har kvar. För barnet själv kommer aldrig att komma hem igen. 


Lika bra som jag tycker att det känns att jag skänker pengar, lika bra tycker jag också att det känns att ha deras armband runt min handled. Syftet med ett armband är visa att "hey, självmord är något vi kan och måste prata om". Jag hoppas att mitt armband kan få fler att våga prata om det. För det är det vi måste göra. Prata. Prata och prata tills det inte längre finns en tillstymmelse av tabu och skam i att må dåligt. 


 

Av Sanna Svensson - 22 september 2018 09:53

Igår hade vi en helt ledig dag tillsammans på hemmafronten. Jag vet faktiskt inte när det hände senast. Jag sa till Marcus at"det känns som att jag ska iväg och jobba natt. Jag är inte van att vara helt ledig med dig". Det är den bittra sanningen med att jobba som vi gör. Men igår iallafall, så hade vi en väldigt mysig dag. Även om det var ovant. 


Vi klev upp vid 9 för att åka åt på Erikslund. Ett visst företag hade släppt den nya telefonen, som en viss person såklart måste ha. Så 20 minuter efter att Telia-butiken hade öppnat så var vi där. Och han kom ut därifrån, nöjdare än ett barn på julafton. Vi gjorde några till ärenden när vi ändå var där ute. Jag köpte ett par nya byxor och så handlade vi lite mat. 


 


Sen hade Marcus tänkt kolla på samma företags nysläppta klocka. Men eftersom den inte fanns på Erikslund, så åkte vi ner på stan. För där fanns den. Så där blev vi en stund medan han kollade och jämförde färger och band och allt möjligt. 


 


Efter det åkte vi till Ica, för då hade vi kommit på att vi skulle göra hemgjord gyrostallrik till lunch. Så efter det åkte vi hem och fixade det och åt en så god lunch i soffan framför gamla avsnitt av Love Island. Sen degade vi i soffan någon timme till bara för att vi kunde och för att det var skönt. Senare på etfermiddagen tog vi en promenad och sen vet jag faktiskt inte vad vi gjorde. Inget speciellt tror jag... Vi hade tänkt laga middag, men vi blev så mätta efter lunchen att vi skippade den. Vi bakade enkla frallor som inte behövde jäsa, och så fick det bli vår middag. Till fredagssnacks skar vi upp morötter, gurka och paprika som vi åt med chips och hemgjord dipp, och så kollade vi på "Män som hatar kvinnor". Även om Marcus nog också kollade liite på sin nya materiella kärlek också. Det blev en väldigt bra fredag. Även om den inte riktigt blev som tänkt. 


 


(Idag blev det bara bilder på Marcus, men ni får en ärlig inblick i våran vardag iallafall, haha)




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv


Skapa flashcards