sannaveronicasvensson

Direktlänk till inlägg 29 november 2018

Semesterdag 6. Jamaica

Av Sanna Svensson - 29 november 2018 06:20

Idag var det reggae och no problem för hela slanten. Dagens stopp var Jamaica.

Vi vaknade till en klarblå himmel och ett ännu blåare hav. Vi alla stod på balkongen och bara njöt en stund för det var så vackert.

Sen klev vi iland och möttes först av en massa små butiker och stånd med allt möjligt. Vi hade ingen plan för vad vi skulle göra så vi var lite lost till en början. Sen pratade vi med en turistinformation och då beslutade vi oss för att åka till en strand 10 min bort. Det fanns ingen strand med gångavstånd till. Så vi hoppade på en buss och åkte iväg. Det här var det som mötte oss när vi kom fram.

Helt okej. Vi solade, badade och åt lunch där. Hela tiden spelades det antingen musik eller så var det en man som sjöng reggae. Det kändes som att Jamaica helt klart levde upp till den bilden som man hade om landet. Vi köpte också en lokal rom och jag köpte ett par flippflopps som det står Jamaica på. Säkert typiska turistfällor även det, men det är ju så det ska vara. Det var fina och goda grejer, som kommer finnas med som ett minne länge till. Efter några timmar satte vi oss på bussen igen och åkte tillbaka till hamnen.

Där handlade vi lite till och bara gick och kollade på det som fanns.

(Förövrigt så räknade vi balkongerna på båten medan vi satt där. Det är hundra balkonger på varje rad, från fören till aktern. Och det var åtta rader med balkonger. Per sida. Den här båten är sanslös)

När vi kommit på båten igen så blev det först lite mellis innan vi duschade och la oss i sängen för att tupplura lite. Hela sällskapet var så trötta och vi hade nog alla druckit för lite vatten. Så efter en timme var vi redo för att ta tag i kvällen. Vi åt middag på samma restaurang som alltid och det var mer än gott. Idag åt jag paprikasoppa, ribs och cookie med glass. Sen är vi polare med dom två som serverar oss, så dom bjöd på mat från sina respektive länder, Indien och Filippinerna. Haha, och både idag och igår har Börje fått in dubbla antingen för eller varmrätter, för att dom är rädda för att han inte ska bli mätt. Så söta. Otroligt gott allting, men idag rullade vi ut därifrån. Under middagen överraskade dom oss med sång och dans idag. Riktig stämningshöjare. Vi fick också dansa. Kycklingdansen.

Efter middagen var det vissa som gick och la sig. Jag, Marcus, Pernilla och Börje gick och strosade lite och sen spelade vi lite spel i spelhallen. Jag älskar som bekant klor och sen spelade vi lite airhockey.

Efter ett tag droppade dom andra två också av, så jag och Marcus strosade runt lite mer. Vi spelade airhockey igen och hämtade vatten. Sen gick vi ute på däck och kollade runt lite. Det är en otrolig båt vi är på.

Nu är klockan strax efter tolv och vi ska gå och sussa. Jag ligger redan i sängen. Mina ögonlock ramlar snart ner. Men det är det värt. Vi har haft en fantastisk dag.

29 november 2018 08:07

Lägg gärna en röst på bloggen hos blogg1.se för fler nya läsare.