sannaveronicasvensson

Alla inlägg den 5 december 2018

Av Sanna Svensson - 5 december 2018 06:44

Igår måndag var det dags för oss att ta flyget för att åka till storstädernas storstad, New York. Vi klev upp tidigt, jag tror att vi hade klockan på 04:50. Då var man mer död än levande. Vi rafsade ihop det sista och gick ner till våra taxis, och sen drog vi iväg till flygplatsen.

Väl framme på flygplatsen visade det sig att vi hade missat att planet skulle gå en timme senare än vad vi trodde. Så vi behövde verkligen inte stressa. Vi åt frukost och bara satt och väntade. Men tillslut blev det äntligen dags att boarda. Jag satt mittemellan Amanda och Marcus, och vi alla var rätt så trötta så vi vilade på en gång. Jag kände sig lite piggare först när vi började flyga över New York. Till och från under resan så var det turbulent. Trots att det mest var roligt så var det ändå skönt att komma ner på backen igen.


Efter att ha hämtat väskor så började nästa resa. Den mot hotellet. Och då var jag för andra gången den här semestern övertygad om att jag skulle dö. Vi åkte med en chaufför som körde som att bilen var stulen och att han hade tio poliser och två helikoptrar bakom sig. Det korsades filer hej vilt, det tutades och gasades och bromsades om vartannat. Jag som inte brukar bry mig speciellt mycket om hur andra kör, försökte bromsa flera gånger under den 45 min långa färden. Tack och lov rullade vi in vid hotellet helskinnade.


Vi lämnade direkt in våra väskor och gick för att äta lunch. Efter lunchen hade vi fått våra rum så vi tog en titt på dom och chillade lite. Sen började nästa projekt. Att ta sig till den hockeyarena som vi skulle kolla på hockey på. Att kolla på hockey är den enda grejen vi hade förbockat innan. Arenan ligger nästan vid flygplatsen så det var bara att börja. Men den här gången gick vi först i typ 45 min och sen åkte vi kollektivt. Det fanns en hel del att kolla på längs vägen.


Sen var vi plötsligt framme. Vi köpte friterad kyckling och pommes till middag och gick sen till våra platser. Och arenan sen då. WOW. Den var ju något större än Moras arena. Det var så högt och så jäääkla många plaster och rader. Jag försökte knäppa kort men det är svårt att på ner det på bild.


Jag tyckte att det här var en sjukt rolig grej att ha varit med om. Även om det inte var någon vidare match så, då hemmalaget fick stordäng. Men det var ändå en härlig känsla, och det var som på film. Amerikanare som skrek bakom en. En gubbe som gick och sålde sockervadd och popcorn till alla på läktarn. Och en kameraman som filmade publiken massor av gånger. Precis så som jag trodde och framförallt hoppades på.

När domaren blåste för sista gången gick vi ut och åkte sen hemåt igen. Då vart det en lite kortare promenad, men det fanns ändå mycket att knäppa kort på.

New York so far då. Det känns som att vara med i en film. Det är enooorma skyskrapor överallt. Det går inte att ta in, att det är hus. Det är sjukt. Och allting här är verkligen på sitt sätt och väldigt extremt. Det är otroligt häftigt att få se och uppleva allting, men man blir också trött. Det är mycket intryck och mycket ljud hela tiden. Vi bor vid Times Square och här sover inte staden en blund. Det är ett under att vi kunde sova ostört.


Idag, tisdag, har vi verkligen gjort New York. Vi har gått i Central Park, varit på 9/11 museet och varit på Apple Store. Men mer om det i ett annat inlägg. Nu ska vi sova. Imorgon tror jag att det blir shopping på agendan. Puss och hej från mej.

Av Sanna Svensson - 5 december 2018 00:21


Dag nummer tidig blev en med mycket shopping och massor av steg. 13000 steg stannade min stegräknare på. Men vi tar det från början.

Vi ställde klockan tidigt för att äta en tidigt frukost och för att packa ihop det allra sista. De stora veckorna fick man lämna ifrån sig redan kvällen innan, så det var bara handbagaget man hade kvar. Strax före 9 klev vi av båten. Båten som varit vårt hem, transportmedel och matsal den senaste veckan. Lite konstigt kändes det allt. Det har trots allt varit väldigt smidigt att ha allt på samma ställe.


Väl iland igen och åter med våra väskor så blev nästa uppdrag att hitta en taxi som fick plats med vår 14 väskor. Efter en kortare stunds väntan hoppade vi in och åkte direkt mot nästa boende, Orlando! Jag slumrade till i bilen och poff så var vi framme. Ett helt otroligt hotell mötte oss. Det var det finaste hotellet som jag någonsin har sett. Och där och då såg vi bara lobbyn, eftersom rummen inte var klara. Men senare under kvällen fick vi se rummen också och dom var inte sämre.

Men iallafall. Vi lämnade av väskorna på hotellet och sen gick vi till en outlet som låg 1,5 kilometer bort ungefär. Och där sen då
Där blev det shopping för hela slanten. Jag köpte svarta Nike-gympaskor, kläder, trosor, tunnare dunjacka och en present till Lucas. Och lite godis blev det också. Vi spenderade mååånga timmar och många pengar där. Men jag är sjukt nöjd med allt jag köpte. Bara massa saker som jag länge velat ha.

Vi avslutade dagen som tillslut blivit kväll med att dela på en frappe, och sen åkte vi hem.



Av Sanna Svensson - 5 december 2018 00:03

Som rubriken antyder så var dag nummer nio den sista hela dagen som vi hade på båten. Då skulle vi ta oss från Mexiko tillbaka till Orlando.

Vi gjorde inget speciellt alls då faktiskt. Vi åt en ganska lång frukost till att börja med, och sen la vi oss vid poolen. Där solade vi mest, men lite bad blev det också. Det blåste rätt så mycket så man blev inte så svettig när man låg i solstolen. Efter några timmar blev det lunchdags och sen upprepade historien sig med sol och bad. Och efter några timmar igen blev det mellisdags. Då gick vi till en glassbar som hade Ben & Jerry?s glass. MUMS. Jag tog två kulor, som var gigantiska. Den ena hade körsbärssmak och den andra var cookie. Mycket gott. Vi åt den på balkongen och njöt av en otrolig solnedgång.


Och tro det eller ej, men sen skulle vi äta middag också. Jag tog en apelsin och rödbetssallad till förrätt, spagetti carbonara till varmrätt och pavlova till efterrätt. Personalen bjöd återigen på dans men också ballong-regn som avslutning. Det knäppte jag inget kort på utan filmade bara. En bra avslutning på en hel sjukt bra vecka.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards