sannaveronicasvensson

Alla inlägg under december 2021

Av Sanna Svensson - 27 december 2021 12:26

Jag lägger upp en bild på alla julklappar som vi fick. Främst eftersom jag och Marcus enbart firade ihop på morgonen och sen var vi skiljdes åt på dagen. Jag var i Mora och han hos sina föräldrar. Tänker att det kan vara kul för dom som inte var med oss att se vad vi fick.


Julen har varit så mysig. Det var guld värt att få vara i Mora och träffa mormor och morfar lite längre än bara ett kort stopp. En riktigt lugn jul med tid för att landa.

Av Sanna Svensson - 23 december 2021 00:07

I måndags hade vi lite julafton hemma hos mamma tillsammans med junior. Han åker till Jan på torsdag och blir där över jul. För att det inte ska bli så långt efter så fick han öppna sina paket nu innan. Jag och Marcus fick också en varsin julklapp. <3 Och Keaton fick ett paket med en skinkskiva i. Han kunde inte vänta på att få den utdelad till sig utan norpade den under granen, haha.


Mysigt värre! Junior verkade helnöjd med sina klappar.

Efter det hjälpte Marcus honom att installera hans telefon och sen blev det middag och efterrätt. Mumma.

Av Sanna Svensson - 20 december 2021 17:58

Ett inlägg om helgen som var. Det var en lugn helg med lite småpyssel och besök. Precis lagom helgen innan jul. På fredagen gjorde vi inget speciellt egentligen efter att jag hade slutat. Vi åt plock till middag och bara chillade.

På lördagen tog vi sovmorgon och sen skrotade vi bara på. Helgen har egentligen mest bestått av bak, paketinslagning, bak, ätande, fika och julbord. I lördags bjöd vi Börje och Pernilla på skinkmacka och i söndags hade vi Marcus gudmor med karl över på fika.

Och igår åt vi vårt årliga minijulbord.

Av Sanna Svensson - 17 december 2021 09:35

Vi köpte ju som ni kanske vet en halv gris från Byvallen i höstas. En del av tanken med det var ju att få sig en lokal, egengjord julskinka. Tänk vilken lyx! Så för över en vecka sen la vi in den i en balja i kylskåpet. Ja, det var ju inte bara. Köpa salt med nitrit, hitta en godkänd låda som den skulle ligga i och saltas in i. Lådan gick med nöd och näppe in i kylskåpet. Hur länge ska den ligga? Räcker det med en vecka? Hmm? Ja, det har varit ett litet projekt som man inte har velat misslyckats med. 


I onsdags kväll tog vi ur skinkan från saltlagen och saltade ur den. Lite ologiskt men troligen välbehövligt. Sen var det dags för sous vide och tillslut griljering. Marcus har vaktat den här skinkan som om det vore hans barn. Han hade tydligen gått upp igår natt och kollat till den. <3 Marcus blev den som fick färdigställa den igår medan jag jobbade. Men jag fick lite uppdateringar hur det gick med den. 


Igår bjöd vi också in Karin och Jens på gröt och skinkmacke-middag. (vi väntade såklart in så att skinkan skulle bli klar innan vi bjöd in dom, så dom fick smaka) Det var så mysigt att sitta där med en varsin skål gröt och bara snacka om ditten och datten. Timmarna sprang förbi och snart hade det blivit både kväll och sovdags. 


 

Idag är jag tacksam över att det är fredag och att helgen står för dörren. Förutom jullunchen så har jag haft en sån där vecka när jag är omotiverad. Det har gått segt och jag har varit ofokuserad och inte fått lika mycket gjort som en vanlig vecka. Min gissning är att jag börjar mentalt att gå på julledighet. Jag känner igen känslan från veckan innan sommarsemester, då brukar man (jag) också börja checka ut mentalt veckan innan. Så en ledig helg utan några större planer är välkommet!


Av Sanna Svensson - 17 december 2021 09:31

I tisdags hade vi förmånen att få åka till Storhogna och ha APM och få äta jullunch. Jag har varit på Storhogna en gång vad jag minns men kom bara svagt ihåg hur det såg ut. Men det var ju otroligt vackert, både ute och inne. Vi möttes av ett magiskt ljus. 


 

Dagen var bra, givande och rolig men man blir ju alltid lite seg av att sitta och lyssna en hel dag. Det var tur vi fick den här tallriken som avbrott. 


 

Av Sanna Svensson - 12 december 2021 10:48

Igår var vi på Flottaren i Härjis på julbord. Vilken julbord sen då, det var så gott! Allting som jag åt, var gott. Topp! Det bjöds dessutom på musik, frågesport och tomten kikade förbi.


Idag är det tredje advent. Det låter som att det är så nära jul men det är ju inte riktigt det. Vilken jag tycker är tur! Det är för mycket kvar som man vill hinna baka för att det redan ska vara jul. Jag vill insupa ännu mer mys och julkänsla.

Av Sanna Svensson - 10 december 2021 23:12

Det här ger så mycket julkänsla i det här huset.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards