sannaveronicasvensson

Alla inlägg under januari 2022

Av Sanna Svensson - 28 januari 2022 19:08

Firar fredag, ledig helg tillsammans med Marcus och frisk från biverkningar av spruta med skagenröra och bakad potatis.


Helgen då? Inga planer! Det verkar ju ska bli snö och storm så kommer nog bli en helg mestadels inne. Kanske riva garderober, kanske baka, kanske göra något annat? Vem vet!

Av Sanna Svensson - 24 januari 2022 17:12

Helgen och måndagen kan snart bockas av. Helgen har varit lugn och skön för min del. Pyssel hemma har varvats med utetid och mystid. Våra tre byråar till sovrummet är nu klara och jag är mer än nöjd.

Dom gömmer mycket förvaring men smälter in precis så bra som jag hade hoppats på.


I söndags hade vi utefika med mamma och lillebror. Mamma kom med nybakat bullar som smakade mycket gott! Jag tände upp eldkorgen och vi njöt av sol och fika. Marcus fick tyvärr åka och jobba i finvädret. Vi andra lekte kurragömma utomhus, på gården. Jag trodde det skulle vara omöjligt men det gick faktiskt bättre än förväntat och var barnsligt kul. Mamma höll jag gömd absolut längst, bakom en trave kartonger i vedboden. Jag gömde mig på taket och lillebror i trädet. Ja, vi hittade lite ställen.

Idag var det jobb igen och det är sällan kul. Hade gärna haft helg ett tag till. Men jag och Karin gick iallafall våran brorunda idag, som vi försöker få till en gång i veckan. Vi missade precis solen men det var som alltid trevligt ändå. Våra hundar har efter det varit däckade, haha.


Nu ikväll jobbar Marcus sitt sista kvällspass för den här perioden. Jag har slumrat till i soffan framför Mumin men ska väl ta tag i livet nu tänkte jag.

Av Sanna Svensson - 20 januari 2022 12:02

Torsdag innebär som vanligt Svensta. Imorse var det renar på vägen så börjar väl bli den säsongen kanske? Jag tror faktiskt bara att jag sett ren en gång tidigare under den här vintern. Något som också är skönt är att man märker att det går mot ljusare tider. I december när jag åkte hem vid 16 var det kolsvart, och hade varit det ett tag. Nu när jag åker 16:00 hinner jag åka en bra bit innan det är helt kolsvart. Det gör så mycket att man kan ana lite dagsljus, iallafall en bit. 


Annars rullar livet på i samma lunk. Vi skulle ha fått paket från IKEA igår men icke! Postnord.. Vi har beställt det tredje skåpet vi ska ha i sovrummet så jag vet ju vad jag gör på fredag när det har kommit om vi säger så. Förste målare. Sen har vi beställt sänglampor så jag hoppas att vi kan få uttag snart så vi kan sätta upp dom. Man vill bara färdigställa allt. Efter vi har fått dom här sakerna är det bara elen vi väntar på för att kunna placera ut skåpen och skruva fast, för att därefter kunna sätta upp tavlor och sånt. Vi vill varken sätta fast eller upp saker innan vi vet vart uttag ska sitta. 


Vi har också beställt grejer till badrummet uppe. Tjohooo! Dom kommer nästa vecka så då kan vi boka in rörmokaren. Det kommer bli så satans fint med ny toalett och nytt handfat. Dom gamla möblerna som är både fula, dåliga och mögliga förhöjer ju inte direkt rummet. Så ska bli så skönt att få nya, fräscha möbler där inne.


Förutom renovering och jobb så börjar det klia i planterarfingrarna. Jag kollar in frön varje dag och funderar. Fortsätter det såhär kommer vi plantera både jordnötter, djungelgurka och mangomelon. Jag tror Marcus är lite bekymrad och lite less på alla roliga saker jag skulle vilja prova.. Jag har aldrig försått någonting på riktigt så, så det ska bli spännande att prova. Eller ja, slingerkrassen förra året men den räknas knappt för den sådde jag ju när det var sommar? Jag längtar tills det är igång och tills det börjar komma upp gröna små varelser ur jorden. Jag satte granatäppelkärnor för typ två veckor sen, och dom växer så det knakar. Jag kollar till mina små bäbisar varje dag. Töntigt, ja jag vet. Men det är okej. :) 

Av Sanna Svensson - 19 januari 2022 00:14

Sånt lugn man känner av att komma in här och få gå och lägga sig. Slår allt annat. Älskar det här rummet. Idag blev det storstädat inklusive fönsterputs och golvtorkning.

Av Sanna Svensson - 17 januari 2022 21:47

Och på onsdag kommer den tredje och sista! Då ska den få lika mycket handpåläggning. Sen så!

Av Sanna Svensson - 16 januari 2022 00:19

Nu var det längesen igen. Dagarna går så fort att det bara säger poff och sen har det gått en vecka sen sist. Timmarna på dagen går också fort. Jag tänker att jag ska blogga men så blir det nå annat och sen var den dagen slut.

Jag tänkte bara flika in och ge en dagsfärsk uppdatering. I helgen har det inte blivit många knop gjorda. Marcus tog sin tredje spruta i torsdags och har sen dess inte varit i toppform. Jag har jobbat torsdag och fredag och livet har rullat på så. Men han fick feber på torsdag kväll och hade det igår och litegrann idag med. Så igår gjorde vi inte alls mycket, och det var rätt skönt ändå. Inte skönt för honom att ha feber och må dåligt. Men att tvingas till att bara vara och inte känna någon stress över det, det är inte så tokigt alla gånger.

Idag mådde han ändå så pass mycket bättre att vi bjöd Karin och Jens på middag. Planen var i fredags men det blev idag istället. Mycket, mycket trevligt med så många skratt. Jag kommer ha träningsvärk i magen imorgon. Uppskattat att ha så fina vänner!

Nu ska vi varva ner i soffan innan vi ska sussa. Vi får se vad morgondagen bjuder på.

Av Sanna Svensson - 11 januari 2022 12:31

Del 2 av årssammanfattning kommer här. Enjoy! 


Juli: 

Och semestermånad! Yeeey! Den inleddes med att vi bjöd på livets godaste lax. Mmm.


Vi renoverade vägg. Eller vi rev ner den och så blev den färdigställd någon vecka senare på grund av orsak. Mysigt såg det ut iallafall.


Vi fiskade. Några gånger. För få gånger tyvärr. Men mysiga dom turer vi väl tog.


Vi hade några dagar i Mora där vi umgicks med familj och hade det väldigt bra. Vi gosade med kaniner och jag ville ta med dom hem.


Bröllop i Stockholm! Trots diverse problem, strul och knas så var det också en kärleksdag i strålande sol. En dag jag alltid kommer bära med mig.


Efter bröllop blev det Västerås med Marcus. Där åt vi god mat och träffade lilla Vince för första gången.


                 

 Augusti: 

Väggen blev klar! Den blev så fin!


Jag fyllde år. 25 år. Inte illa.


Partaj igen. Nu vankades det bröllopsfest för tidigare nämnda bröllop. En rolig tillställning som Marcus tyvärr missade då han tog sin spruta precis innan.


Nästa bröllop. I Västerås, fina Bea och Chrille. Sagobröllop. Har sällan skrattat så mycket. På bilden ser vi städade ut. Det var vi inte någon timme senare. Herregud vilket party.


Vara-i-skogen-säsongen drog igång. Mycket trevligt.


           

September:

Mera skogstid och skördetid. Den här buketten tog vi med som grattis-bukett till mamma. Man börjar ju längta efter att odla nu ska jag erkänna.


Vi pangade. Inte älg men papperstavla. Det var väldigt skoj.


Dejtkväll i Mora <3


       

Oktober:

Det känns som att det var typ igår? Det var iallafall då vi drog igång med projekt sovrum. En förebild. Jisses va tråkigt det såg ut inser man nu.


Jag fick min födelsedagspresent! En helg i Sundsvall. Också en otroligt mysig helg som gjorde så gott! Spa, god mat, bubbel och bara mys.


Vi gjorde bacon från Byvalls-gris. Mycket jobb, men det var kul och blev gott! Ett litet projekt. Vi pysslade med mycket annat också, fixade från våra skördar och så.


Partykväll och Halloween!


         

November:

November sprang iväg på tre minuter. Men vi färdigställde själva rummet i sovrummet. Golv, väggar osv. Är väldigt stolta över hur mycket vi gjort själva och hur bra det blivit.


   

December:

Julmånaden. Godisbak, julkalendern, pyssel hemma, julpynt och julfirande nere i Mora där vi fick träffa släktens nyaste tillskott.

       


Av Sanna Svensson - 5 januari 2022 10:18

En traditionsmässig sammanfattning av året som varit, del 1 av 2. Enjoy! 


Januari

Började stabilt med att vi körde ner i diket på väg till Härjis. Bra start, haha.


Januari var en månad där vi inte gjorde så mycket. Inga större grejer. Det var mycket snö och väldigt kallt så vi var mest hemma och eldade kändes det som. En månad som passerade utan några större händelser i vårt liv.


   


Februari

I februari gick vi mycket promenader. Vi var ute och knatade var och varannan dag en period där. Det var fortfarande väldigt mycket snö men man började ändå se hoppet om en vår.


Vi besökte Mora en sväng och hade det allmänt bra ändå.


   


Mars

Mars och april 2021 kommer jag för alltid att minnas. Det är inga bra minnen.


Eller ja, början av mars var det inge fel på. Marcus fyllde 30 år och blev firad så gott han kunde. Man kände att coronan var nära på något sätt.. Solen började komma fram och vi njöt när vi kunde.


Men resten handlar mest om sjukdomar. Marcus opererade sig. Lika mycket som han led av smärta efteråt led jag för hans skull.


Vi påbörjade badrumsrenovering. Vi rev ner tapet och så innan hans operation och sen färdigställde jag det när tid och ork fanns.


       


April

Våren kom på riktigt. Vi köpte och invigde grill. En bit in i april började Marcus må bättre och livet började att återvända. Påskmiddagen intog vi dock i sängen. Kändes lite sorligt på något vis. Jag fick ett break från jobbet och pluggade så vardagen blev lite annorlunda, vilket var skönt. Mellan varven renoverade vi lite mer badrum.


Sen kom halsontet och senare också positivt corona-besked och rullgardinen drogs ner för oss båda. Att jag orkade plugga klart är ett under. Usch, tänker jag tillbaka på den tiden mår jag dåligt. Va risiga vi var och va rädda vi var.. Det var en prövning som kunde ta vilken riktning som helst. Feber i 17 dagar igen? Nej tack, aldrig mer.


     


Maj

Första halvan av maj bestod av corona så där finns det inte mycket att skriva. Den här bilden på Keaton kommer jag aldrig glömma. Vi orkade ta oss ut och sitta på en stol. Utomhus. I flera minuter. Sen fick vi pallra oss in och sova någon timme.. 


Vi kämpade på med att komma tillbaka. Korta promenader, en hemsk andfåddhet och vila handlade det om. Men i slutet av maj började vi (eller jag mer än Marcus) att repa oss någorlunda så att vi kunde jobba lite med trädgården. Vi hade mycket projekt för oss.


Något jag ser nu är hur gaaalet fort det blev vår. Bilden på Keaton är från 3 maj. Bilden efter är från 21 maj. Från stora snöhögar till grön gräsmatta och plantering. 


   


Juni

I juni kom äntligen traktorn och plöjde upp vårt land. Så efterlängtat men jisses vad vi slet med det också. Vi har gått igenom varje kvadratdecimeter av det där landet för hand. Hela juni bestod mycket av trädgård. Jordgubbsland, potatis, blommor osv osv.


Efter så mycket smusslande, vita lögner och ändrade planer gick det ÄNTLIGEN i lås - Marcus present. En helg på bortaplan. Med Färna och Linköping, och Västerås en snabbis på agendan. Den helgen kan jag drömma tillbaka om. Underbar!


I slutet avlöste besöken varandra. Först Arne med familj och sen Denice och Jesper. Roliga dagar med alla. Och lyxen att folk vill komma och hälsa på.


           

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards