sannaveronicasvensson

Alla inlägg under juli 2021

Av Sanna Svensson - 29 juli 2021 14:30

Vart börjar man ens? Vart var vi senast? Det känns som det var en evighet sen. Ni fick en liten hint om vad som har hänt men inte mer än så. Jag har varit på resande fot sen i fredags och kom hem nu på onsdag kväll. Jag tänker att vi kör ett långt inlägg med en del för varje dag under den tiden jag varit borta.

Fredag:
Vi hade en förmiddag hemma som mest bestod av att packa ihop, förbereda inför att Marcus senare skulle åka osv. Jag hade lite lätt ångest över att åka bort så länge. Bort från min borg, mina plantor och min kärlek såklart. Marcus åkte och klippte sig och när han kom tillbaka drog vi mot Ljusdal. Marcus var snäll och körde mig för att jag skulle slippa ha så lång resdag.

Tågresan till Stockholm gick fort. Den var drygt tre timmar och jag lyssnade på podd och musik hela vägen. Framme i Stockholm så kändes det jättekonstigt att vara i Stockholm själv, haha. Lite lätt förvirrad liksom. Vad ska jag göra här helt solo? Jag åkte uber till Denice. För er som inte vet, anledningen till min Stockholms-vistelse var då jag var brudtärna på en av mina bästa vänners vigsel.

Kvällen blev lugn. Vi åt pizza och sushi till middag, kollade på en film och duschade innan vi la oss för att sova före tolvslaget.

Lördag:
Morgon och dan före doppredan. Vi åt frukost på altanen och pratade lite om dagen. Sen blev det till att flänga runt. Kändes som jag satt i bil i tre timmar och åkte runt, runt och gjorde saker. Vi åt lunch och sen blev det ännu mer flängande för att fixa saker.

På kvällen så åt vi middag med killarna också. Korv och pommes. Inte min favoriträtt direkt så blev ingen megaportion. På kvällskvisten dekorerade vi där festen skulle vara sen. Denice blev provsminkad, klänningar ströks och vi förberedde det som skulle och kunde förberedas. Sen kröp vi ner till kojs. Man var lite pirrig så det tog ett tag att somna. Klockan ställdes på 04:45.

Söndag:
Klockan ringde och det var bara att sätta igång att fixa sig. Smink, hår, klänning skulle på. Även om vi inte åka fören 07:30 så gick tiden ändå fort. Man pillade på, fotade lite, bättrade på sminket osv.

Vi åkte taxi till platsen för vigseln och sen var dom helt plötsligt gifta. Man och fru. Det gick väldigt fort. Efteråt var det mycket bilder som skulle tas. Vi fick vänta, dricka lite bubbel och vänta lite mer innan allt var klart. Då åkte vi hem där festen skulle vara och åt brunch-ish.

Det var varmt ute och vi satt under ett partytält. Och där satt vi typ hela dagen. Alla skulle gärna en varsin drink och bjuda på. Så det var det som hände men annars satt vi bara och snackade och skrattade.

Vid 18-tiden tackade jag för mig. Marcus hade anlänt till Stockholm under dagen och kom förbi och hämtade mig då. Så härifrån tar vår semester vid.


Vi åkte in till smeten och checkade in på hotellet. Vi chillade lite först och funderade sen på vad vi skulle äta till middag. Valet blev tillslut en tapas-restaurang runt hörnet. Vi åt så goda tapas och drack cava-sangria och snackade massor. Det var längesen vi var ifrån varandra två nätter så vi hade mycket att ta igen. Maten var iallafall magisk och det kändes verkligen som att vi var i Spanien. Proppmätta gick vi ut och strosade lite på stan innan vi gick till hotellrummet. Jag var skapligt trött så jag somnade fort trots att det var så varmt på rummet.


Måndag:
Vaknade upp och åt frukost. Vi hade inget speciellt vi skulle göra i centrala Stockholm men vi gick ut och kollade läget. Jag köpte jordens finaste klänning. Åh så nöjd! Vi åt ramen till lunch och sen brassade vi mot Barkarby och outlet.

Outlet är kul så vi gick runt i massa affärer. Känns som att det är väldigt olika hur mycket man hittar. Jag hittade inte jättemycket där. Ett par nya mjukisar och en tröja. Marcus hittade mer. Men det var kul att gå runt och kika på kläder. När vi var nöjda brassade vi iväg mot nästa mål på semestern - Västerås.

Framme svängde vi förbi Maxi och sen åkte vi till hotellet och checkade in och gjorde oss redo för middagen. Vi hade bokat bord på Nom, en restaurang vi var på i höstas och blev helt saliga över. Nu gjorde vi en favorit i repris.

Med facit i hand så var det godare förra gången. Eller det var många saker som jag inte gillar som var med. Vi tog en typ avsmakningsmeny där kocken bestämmer vilka av deras rätter man får in, och så får man in lite av flera olika rätter. Förrätterna föll mig inte alls i smaken. Det var sill, räkor, råbiff, vitmögelost, rå fisk och inget av detta är jag något fan av. Det jag gillade var lax och lufttorkad skinka. Marcus tyckte nästan allt var supergott.

Vi hade en supermysig kväll, och resten av maten var jättegod och vi drack magiska pina colada. Vi knatade till hotellet efter middagen. SÅ MÄTTA. I två timmar efteråt kunde jag knappt andas för jag var så mätt.


Tisdag:
Vi tog en lugn morgon och chillade en del på rummet innan vi åkte ut till Erikslund för att göra lite ärenden. Vi gick på IKEA och drömde om allt vi vill göra och köpa till huset. Det fanns mycket att se så det tog en stund.


På eftermiddagen hade vi bokat dejt med Bea och Chrille. Så vi köpte med thaimat och åkte hem till dom i Irsta. Det blev det maaaaassa prat och snack. Så kul att ses. Nästa gång vi träffar dom är på deras bröllop om några veckor. Sjukt!! Klockan blev nog 23:30 innan vi åkte därifrån. Klockan sprang iväg. Vi svängde förbi Bjurhovda och sa hej när vi ändå var i trakten.


Onsdag:
Vi hade bestämt att hinna med en affär på stan innan hemfärd. Så vi gick ner till den och jag handlade lite nytt. Sen checkade vi ut och åkte och spelade minigolf på Hälla. Dom hade fixat till banorna så dom var jättefina och kul att spela på. Inte som på vissa banor att det lutar så mycket att inte spelar någon roll vart man hamnar, man kommer ändå tillbaka till start... Vi var iallafall riktigt duktiga och det var en jämn match som Marcus tillslut vann med tre ynka poäng.


Resans andra dejt var med en annan Chrille, Cajsa och deras lilla bebis Vince. Åh, så söt. Vi hade bokat in en lunch på Våffelbaren på Björnö med dom. Mys.

Efter den dejten hoppade vi bara in på Maxi för att köpa dricka innan vi styrde kosan hemåt. Hemåt mot Keaton och hemåt mot huset. Det blev ett snabbstopp hos pappa men annars gick det fort hem. Det är skönt att vara hemma igen.

Av Sanna Svensson - 26 juli 2021 10:11

Igår hade jag äran att vara brudtärna. Vilket gäng! <3

Av Sanna Svensson - 22 juli 2021 00:54

2021-07-21
Igår när vi var i Östersund så gick vi fram och tillbaka in till stan medan vi väntade på bilen. Vi hade liksom inget bättre för oss så vi kunde lika gärna gå ner på stan och äta lunch. Det blev en promenad på drygt tre kilometer åt vardera håll. Ena hållet med nerförsbacke, andra med uppförsbacke. Man var ganska trött i fötterna i slutet av dagen men annars var det liksom inga problem. Vi gick och snackade hela vägen utan några svårigheter.

2021-04-28


Sjukdomskänsla än hade varit där i några dagar. Marcus hade fått bekräftad corona och den här dagen fick även jag det. Man blev lite rädd när man såg svaret. Hur kommer det gå? Det borde ju gå bra, eller hur?

Dom här veckorna i totalt feberdimma kommer jag nog aldrig glömma. Det var liksom en ny nivå av att vara sjuk. Man var så slut. Och det vände ju aldrig. Man visste inte när man skulle må bra igen. Om man skulle må bra igen. En feber som låg konstant runt 38,7 trots Ipren. Tillslut sket jag i Ipren för det hjälpte ändå inte..

Första dagen vi gick ut på gården och på baksidan blev vi anfådda och fick mjölksyra i benen. Ni vet den sluttning vi har på gräsmattan. Nivåskillnad: 1,5 decimeter. Max. Den gjorde oss andfådda och sopslut. Raka vägen till sängen efteråt för att vila och sova.

Runt två veckor in i coronan låg vi båda och grät av ren utmattning, rädsla och uppgivenhet. Kommer det någonsin bli som vanligt igen?

2021-07-21
Idag är jag så otroligt tacksam över att vi båda mår bra igen. Efter veckor och månader av upptrappning är vi helt på banan igen. Det tog lång tid innan den här svaghetskänslan försvann. Den där känslan av att man inte är helt på topp. Den är borta. Nu vågar jag bli andfådd, vågar bli trött. Tacksam över att det blev som vanligt igen, om än med några erfarenheter rikare och med en större ödmjukhet inför det mesta.

Av Sanna Svensson - 22 juli 2021 00:37

Igår var det som sagt Östersund för hela slanten så idag hade vi en heldag på hemmaplan. Det har varit en riktigt bra dag och vi har hunnit med mycket. Man är trött i både kropp och själ efter den här dagen.

Jag klev upp lite tidigare än Marcus och städade lite. Startade en diskmaskin och en tvättmaskin, förberedde frukost osv. Med en podd i öronen. Tycker att det är rätt mysigt att starta dagen så. I sitt egna tempo och bara lulla runt lite. När Marcus kom upp åt vi frukost och se gick vi ut i det fina vädret. Och sen har vi varit ute i princip hela dagen.

Vi har rensat tre hinkar med ogräs från våra land. Vi har planterat om plantor och fixat med våra jordgubbsrevor. Bilen har blivit städad både invändigt (delvis iallafall) och utvändigt. Mellan varven har vi tvättat och tumlat och vikt tvätt. Och så har vi köpt jord vid vidare pyssel. Ja, herregud. Det är inte konstigt att man är trött i kroppen. Vi avslutade kvällen med frukt och chokladfondue i soffan. Värda det tyckte vi! Tack och godnatt!

Av Sanna Svensson - 19 juli 2021 23:19

Hemma igen efter en mysig helg i Mora. Borta bra men hemma bäst säger man, och så är det. Men jag har saknat mitt Mora och det var härligt att vara där och bara vara. Oftast när man varit dit nu på slutet, i corona-tider, har det varit stress för att man bara ska ner och köpa något i princip. Nu hade vi tid att bara chilla.

Vi kom ner i lördags efter lunch. Vi handlade och åkte ut till Garsås. Ja, vi har ju mest varit i Garsås men det hör till Mora. Där väntade pappa, Alicia och Arne på oss och det var fint att se alla igen. Vi gjorde inget speciellt den dagen, utan bara umgicks. Det som betyder mest. På kvällningen grillade vi till middag och det var mysigt att sitta ute och äta en god middag allihopa. En riktigt sommarkväll. Sen satt vi ute hos pappa en stund och småpratade innan vi avslutade kvällen i soffan. Bara grejen att kunna sitta ute utan mygg. LYX! Inte en mygg eller knott har jag sett till den här helgen.

På söndagen vaknade vi och strax därefter kom Alicia och kollade om vi var vakna. Vi åt frukost och sen ganska direkt lunch och bestämde under tiden vad vi skulle göra. Det blev till att besöka en fäbod som ligger mellan Garsås och Rättvik. Lagom nära och bra.

Det var en väldigt mysig fäbod med massa djur som var hur tama och kelvänliga som helst. Vi spenderade mest tid med kaninerna där man kunde gå in och sitta hos dom.


Vi klappade getter och Arne hittade en kompis.


Kossorna klappade vi också men dom var lite läskiga. En av dom buffade till flera personer så man höll sig lite på avstånd.


Vi avslutade med en fika innan ösregnet kom och vi rörde oss hemåt igen. Vi hade planerat att spela frisbeegolf i Hemus men ett ostabilt väder och en tupplur gjorde att den planen blev inställd.

På kvällningen åkte ut och Marcus in till Mora för middag. Vi strosade vid kajen och på gågatan först innan vi slog oss ner på Wasastugan. Vi tog en varsin köttbit och det var så gott! Mmm.

Vi avslutade kvällen med efterrätt från Ica hos pappa i hans soffa.

Och idag har vi åkt runt lite mer. Vi besökte Nusnäs och dalahästtillverkningen. Sen åkte vi ut till Selja och hälsade på Mino, mormor och morfar. Vi hade tänkt strosa lite på stan men kombon med Keaton och sol gjorde att vi hoppade det. Vi köpte en varsin macka som vi tog med till bilen och körde mot Sveg samtidigt som vi åt lunch.

Hemma igen har vi inte gjort så mycket. Marcus vilade när han kom hem och jag rensade ogräs i löklandet. Vi åt en glass till middag och sen har vi mest slappat framför TV:n. Jag har duschat så nu ska vi slappa lite till innan det blir sängen. Det var en sammanfattning av den här helgen och måndagen. Väldigt bra helg och jag kom verkligen ner i varv. Det behövdes några dagar av bara chill och ingen stress.

Imorgon ska vi ut på tur igen, då norrut mot Östersund. Det ska bytas bromsar på bilen. Tjoho va kul med bil.

Av Sanna Svensson - 18 juli 2021 23:13

I fredags hade vi en heldag med lillebror. Han dök upp på förmiddagen tillsammans med mamma. Dom började gno i vår trädgård, haha. Lillebror klippte gräset och mamma trimmade. Vi hann inte göra det själva innan dom hade fixat det.

När det var klart åkte vi till Härjis med lillebror. Där satte vi i båten och åkte ut på en fisketur. På första stället var det inget napp men på det andra nappade det friskt. Det var bara småabborre men ändå, det är alltid kul att se flötet åka under ytan.


Efter vi var nöjda åkte vi in till stranden och badade en stund. Det satt fint.

På kvällen grillade vi och bjöd på middag som tack för hjälpen för trädgårdsarbetet. Lillebror skulle sova hos oss så han blev kvar. Vi spelade lite Mario och sen började vi kolla på en Harry Potter-film. Strax efter tolvslaget checkade vi ut och gick och la oss. Lillebror på en madrass i vårt sovrum. Keaton var nöjd över att få sällskap på golvet.

Igår lördag vaknade vi och fixade frukost. Vi gjorde nattjästa frallor som vi åt medan vi kollade klart på Harry Potter. Senare åkte vi till Mora där vi är nu. Minisemester hemma hos pappa.

Av Sanna Svensson - 14 juli 2021 20:27

Som vissa vet har vi varit i Östersund en natt. Marcus gjorde en årlig läkarundersökning via sitt jobb igår och då njöt vi av att ha semester och sov över på hotell.

Det blev lite shopping. Mer bilder kommer sen. Men jag ska visa mina nya sommarskor. Jag hade brist på sommarskor. Men nu så. Det ända jag saknar nu är ett par sköna tofflor. Men med dessa tre par är jag mer redo än innan. Och det bästa av allt? Jag betalade 250kr för alla dessa tre. Whaaaat!? Meganöjd.

Av Sanna Svensson - 14 juli 2021 20:12

I söndags rev vi tillsammans med pappa en vägg på förrådet. Väggen var rutten på sina ställen och på ett ställe var det öppet rakt igenom.. inte så bra. Men nu är det gamla borta och framöver ska det sättas upp ny panel. Planen var att göra det i måndags. Men ibland blir det inte riktigt som tänkt. <3




Som sagt, inte så fint virke på sina ställen..

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv


Skapa flashcards