sannaveronicasvensson

Direktlänk till inlägg 29 juli 2021

Sveg - Stockholm - Västerås - Sveg

Av Sanna Svensson - 29 juli 2021 14:30

Vart börjar man ens? Vart var vi senast? Det känns som det var en evighet sen. Ni fick en liten hint om vad som har hänt men inte mer än så. Jag har varit på resande fot sen i fredags och kom hem nu på onsdag kväll. Jag tänker att vi kör ett långt inlägg med en del för varje dag under den tiden jag varit borta.

Fredag:
Vi hade en förmiddag hemma som mest bestod av att packa ihop, förbereda inför att Marcus senare skulle åka osv. Jag hade lite lätt ångest över att åka bort så länge. Bort från min borg, mina plantor och min kärlek såklart. Marcus åkte och klippte sig och när han kom tillbaka drog vi mot Ljusdal. Marcus var snäll och körde mig för att jag skulle slippa ha så lång resdag.

Tågresan till Stockholm gick fort. Den var drygt tre timmar och jag lyssnade på podd och musik hela vägen. Framme i Stockholm så kändes det jättekonstigt att vara i Stockholm själv, haha. Lite lätt förvirrad liksom. Vad ska jag göra här helt solo? Jag åkte uber till Denice. För er som inte vet, anledningen till min Stockholms-vistelse var då jag var brudtärna på en av mina bästa vänners vigsel.

Kvällen blev lugn. Vi åt pizza och sushi till middag, kollade på en film och duschade innan vi la oss för att sova före tolvslaget.

Lördag:
Morgon och dan före doppredan. Vi åt frukost på altanen och pratade lite om dagen. Sen blev det till att flänga runt. Kändes som jag satt i bil i tre timmar och åkte runt, runt och gjorde saker. Vi åt lunch och sen blev det ännu mer flängande för att fixa saker.

På kvällen så åt vi middag med killarna också. Korv och pommes. Inte min favoriträtt direkt så blev ingen megaportion. På kvällskvisten dekorerade vi där festen skulle vara sen. Denice blev provsminkad, klänningar ströks och vi förberedde det som skulle och kunde förberedas. Sen kröp vi ner till kojs. Man var lite pirrig så det tog ett tag att somna. Klockan ställdes på 04:45.

Söndag:
Klockan ringde och det var bara att sätta igång att fixa sig. Smink, hår, klänning skulle på. Även om vi inte åka fören 07:30 så gick tiden ändå fort. Man pillade på, fotade lite, bättrade på sminket osv.

Vi åkte taxi till platsen för vigseln och sen var dom helt plötsligt gifta. Man och fru. Det gick väldigt fort. Efteråt var det mycket bilder som skulle tas. Vi fick vänta, dricka lite bubbel och vänta lite mer innan allt var klart. Då åkte vi hem där festen skulle vara och åt brunch-ish.

Det var varmt ute och vi satt under ett partytält. Och där satt vi typ hela dagen. Alla skulle gärna en varsin drink och bjuda på. Så det var det som hände men annars satt vi bara och snackade och skrattade.

Vid 18-tiden tackade jag för mig. Marcus hade anlänt till Stockholm under dagen och kom förbi och hämtade mig då. Så härifrån tar vår semester vid.

Vi åkte in till smeten och checkade in på hotellet. Vi chillade lite först och funderade sen på vad vi skulle äta till middag. Valet blev tillslut en tapas-restaurang runt hörnet. Vi åt så goda tapas och drack cava-sangria och snackade massor. Det var längesen vi var ifrån varandra två nätter så vi hade mycket att ta igen. Maten var iallafall magisk och det kändes verkligen som att vi var i Spanien. Proppmätta gick vi ut och strosade lite på stan innan vi gick till hotellrummet. Jag var skapligt trött så jag somnade fort trots att det var så varmt på rummet.

Måndag:
Vaknade upp och åt frukost. Vi hade inget speciellt vi skulle göra i centrala Stockholm men vi gick ut och kollade läget. Jag köpte jordens finaste klänning. Åh så nöjd! Vi åt ramen till lunch och sen brassade vi mot Barkarby och outlet.

Outlet är kul så vi gick runt i massa affärer. Känns som att det är väldigt olika hur mycket man hittar. Jag hittade inte jättemycket där. Ett par nya mjukisar och en tröja. Marcus hittade mer. Men det var kul att gå runt och kika på kläder. När vi var nöjda brassade vi iväg mot nästa mål på semestern - Västerås.

Framme svängde vi förbi Maxi och sen åkte vi till hotellet och checkade in och gjorde oss redo för middagen. Vi hade bokat bord på Nom, en restaurang vi var på i höstas och blev helt saliga över. Nu gjorde vi en favorit i repris.

Med facit i hand så var det godare förra gången. Eller det var många saker som jag inte gillar som var med. Vi tog en typ avsmakningsmeny där kocken bestämmer vilka av deras rätter man får in, och så får man in lite av flera olika rätter. Förrätterna föll mig inte alls i smaken. Det var sill, räkor, råbiff, vitmögelost, rå fisk och inget av detta är jag något fan av. Det jag gillade var lax och lufttorkad skinka. Marcus tyckte nästan allt var supergott.

Vi hade en supermysig kväll, och resten av maten var jättegod och vi drack magiska pina colada. Vi knatade till hotellet efter middagen. SÅ MÄTTA. I två timmar efteråt kunde jag knappt andas för jag var så mätt.

Tisdag:
Vi tog en lugn morgon och chillade en del på rummet innan vi åkte ut till Erikslund för att göra lite ärenden. Vi gick på IKEA och drömde om allt vi vill göra och köpa till huset. Det fanns mycket att se så det tog en stund.

På eftermiddagen hade vi bokat dejt med Bea och Chrille. Så vi köpte med thaimat och åkte hem till dom i Irsta. Det blev det maaaaassa prat och snack. Så kul att ses. Nästa gång vi träffar dom är på deras bröllop om några veckor. Sjukt!! Klockan blev nog 23:30 innan vi åkte därifrån. Klockan sprang iväg. Vi svängde förbi Bjurhovda och sa hej när vi ändå var i trakten.

Onsdag:
Vi hade bestämt att hinna med en affär på stan innan hemfärd. Så vi gick ner till den och jag handlade lite nytt. Sen checkade vi ut och åkte och spelade minigolf på Hälla. Dom hade fixat till banorna så dom var jättefina och kul att spela på. Inte som på vissa banor att det lutar så mycket att inte spelar någon roll vart man hamnar, man kommer ändå tillbaka till start... Vi var iallafall riktigt duktiga och det var en jämn match som Marcus tillslut vann med tre ynka poäng.

Resans andra dejt var med en annan Chrille, Cajsa och deras lilla bebis Vince. Åh, så söt. Vi hade bokat in en lunch på Våffelbaren på Björnö med dom. Mys.

Efter den dejten hoppade vi bara in på Maxi för att köpa dricka innan vi styrde kosan hemåt. Hemåt mot Keaton och hemåt mot huset. Det blev ett snabbstopp hos pappa men annars gick det fort hem. Det är skönt att vara hemma igen.