sannaveronicasvensson

Alla inlägg under juni 2019

Av Sanna Svensson - 13 juni 2019 01:18

Det är verkligen vad vi har pysslat med idag. Det blev en lång dag och en väldigt sen kväll, men oj vad mycket vi har fått gjort idag. Till en början har vi veckohandlat, tvättat och ätit lunch.

När vi handlade köpte vi en kartong med jordgubbar, 15 askar. Så när vi hem drog vi igång med att göra jordgubbssaft. Den blev supergod. Lyx att ha hemmagjord saft. Vi bakade en långpannekaka med jordgubbar och mandel, och såklart har vi rensat alla 15 askar. Bara det var ett jobb i sig. Men belöningen, att få äta nybakt kaka med hemgjord saft, men var i en klass för sig.

Vi försöker att nu innan semestern rensa ur kyl, frys och skafferi. Så till middag blev det kyckling från frysen och sen drog världens matlådeverkstad igång. Ojoj. Vi landade på 16 matlådor tror jag? Pasta och köttfärssås, chili con carne, kyckling med ris och pasta med pastasås. Det har vi just nu fulla kylen med. Tanken var inte att det skulle bli så här mycket matlagning idag, men så blev det. Vi klappade oss själva ordentligt på axlarna när vi efter många timmar var klara. Framförallt, så har vi endast köpt köttfärs för 60kr. Det är det enda vi köpt idag som gett oss 16 matlådor. Sjukt bra rensat om ni frågar mig.

Mellan allt det här har vi hunnit med att kolla på en film ocksp, The Meg. En film som handlade om en megalodon, en enorm haj som man trodde dog ut för massor av år sedan. Den ställer till en del problem, om man säger så. Sevärd, helt klart.

Som ni kanske förstår ska det bli otroligt skönt att sova nu. Man är rätt trött. Imorgon väntar jobb för mig, första gången sen i fredags. Det känns ovant och jag har trivts väldigt bra med att vara ledig. Men det blir säkert väldigt bra det med. Imorgon har jag också som mål att göra en annan sak med. Det tänker jag dock inte avslöja fören det är klart!

Av Sanna Svensson - 10 juni 2019 23:46

Vilken helg vi har haft! Åh, jag skulle bara vilja göra om den igen och igen och igen och igen. Så bra har den varit. Men trots det, så var det väldigt skönt att komma hem till vårt place. Att slå ner sig i vår soffa och snart ska vi krypa ner i vår säng. Det är skönt att bara komma hem.

Imorgon kommer ett längre inlägg om min helg. Men med ett solbränt ansikte, nya saker i frysen och många upplevelser rikare tackar jag för idag. Godnatt alla!

Av Sanna Svensson - 6 juni 2019 23:40

Oj, vilken mysig kväll vi har haft. Vi dissade pasta med kyckling till middag och gjorde istället mackor. När Marcus hade slutat klockan 20 packade vi väskan och drog iväg till Ängsö, som ligger cirka två mil utanför Västerås. Vi hade aldrig tidigare varit där men ikväll blev det. Efter vår shoppingtur på fiskebutiken blev vi sugna på att fiska, så vi bestämde att det fick bli kvällens nöje.

Ute på Ängsö möttes vi av världens finaste natur. Jag blev helt ställd, för det var så vackert. Stora ekar, åkrar och vatten. Slott, ladugårdar och rådjur. Magi. Vi hade siktet i ställt på en bro, men där var det fullt. Så vi åkte vidare mot en småbåtshamn där vi stannade.

Och jag blev såklart kär i stället. Jag tror att min uppväxt på Sanda gjorde att jag kände mig typ hemma där? Det är så bekant med båtar och bryggor, och jag bara njöt varje sekund vi var där.

Vi knatade fram till en typ lastkaj där vi först metade och sen kastade. Det vakade för fullt där, men till en början var det bara småfisk. Vi käkade våra mackor samtidigt som vi metade. Jag fick upp den här lilla luringen tillslut, och sen en lika liten abborre. Efter lite efterforskning tror vi att det här var en id. Är det någon som vet? Är det en id så vet jag att du, pappa, skulle bli mer än stolt över att jag fick upp din favoritfisk, haha.

Efter en stund metande såg först Marcus och sen jag en mycket större fisk som jagade dom mindre. Dessvärre ville den inte nappa på våra lockelser, men spännande blev det.

Det blev inte mer fisk än så men oj så mysigt det var. Vilken kväll. Fantastiskt väder och sällskapet likaså. Jag hoppas att vi snart gör om det igen.

Av Sanna Svensson - 6 juni 2019 08:40

Igår hade vi en underbar, ledig dag i solskenet. Vi gjorde massa braiga saker.

Vi började med att åka till en fiskeaffär där vi plockade på oss lite smått och gott. Vi köpte bland annat ny lina till våra kastspön och ett varsitt teleskops-metspö som man lätt kan ha i bilen. Så nu är vi mer än redo för att fiska!!

När vi var klara där åkte vi till Ica där vi käkade panini till lunch. Efter det gasade vi hem till balkongen där vi la oss typ 40min. Det blev tokvarmt tillslut så duschen var skönare än skönast efter det. Sen var det dags för styling. Det var lättare sagt än gjort att få sminket att sitta kvar och håret och bli torrt när man fortsatte att svettas...

Strax före 17 blev vi upphämtade av Bea och Crille och vi hade siktet inställd på Pinchos. Vi hade turen att få sitta ute vilket var skönt. Det fläktade en del, vilket gjorde mycket.

Verkligen onsdagslyx! Vi satt där i några timmar och snacka och skrattade och hade det allmänt bra. Vi såg några studenter komma gående men annars märkte vi knappt av på hela dagen att det hade varit studentfirande. På Pinchos bestämde vi att vi skulle fortsätta kvällen hemma hos dom med att spela Mario. Sagt och gjort. Det blev en bra avslutning på en bra dag.

Av Sanna Svensson - 3 juni 2019 23:11

Just nu ligger jag som en klubbad säl i soffan. Så trött. Det har varit en dag med träning, steksol och spöregn. Men vi tar det från början.

Idag fick vi äntligen sovmorgon tillsammans igen. Mysigt. Vi käkade en frukost och sen slappade vi en stund i soffan. Det regnade i vågor så det tog ett tag innan vi kom ut första gången med Keaton.

Vi käkade värsta goda lunch/middagen sen. Kycklingpaj, stekt sparris och svamp och vitlöksbröd. Mums. Mätta i magen la vi oss på balkongen och solade i en timme ungefär. Från att ha regnat så sprack det upp rejält.

Vid 18 kom Denice och hämtade mig. Det var dags att åka ner på stan för årets upplaga av Vårruset. När vi gick ner på Löga, där starten skulle gå började det droppa lite från himlen. Man kan säga såhär. Innan vi fick springa iväg vräkte det ner och det både åskade och blixtrade runt om oss.

Eftersom vi gjorde detta via jobbet hade vi såklart matchande tröjor på oss.

Vi tog oss igenom fem kilometer, och vi både gick och sprang. Man var så genomblöt av regnet att man inte brydde sig om vattenpölar eller blöta buskar. Det bara klafsade av skorna, haha.

Det regnade så mycket att min nummerlapp lossnade från bröstet... Väl imål fick man en påse med lite snacks och dricka. Sen hämtade vi den picknick-korg man fick om man anmält sig som lag, och knatade till stationen och käkade. Förra året satt vi i gräset och åt. Det var inte riktigt läge för det nu, haha.

Jag var hemma igen vid 21. Då blev det en varm och skön dusch. Bort med smuts och iskalla ben. Nu har vi käkat varma mackor till kvällsmat och snart väntar John Blund. Det har blivit en del steg idag, och det känns i benen.

Av Sanna Svensson - 1 juni 2019 22:01

Är det någonting som jag inte har lagat så mycket av är fisk med smaker från typ Thailand. Men vi har hittat ett recept som vi verkligen gillar, från Matgeek. Klicka här för att se videon med receptet. Grundreceptet är med torsk, men idag gjorde vi det med lax och det blev minst lika gott.

Du behöver:

Fisk av något slag. Lax, torsk, kolja. Typ 500g

3 små gula lökar

3 vitlöksklyftor

2-3 jalapeño

3 citrongräs

2-3 lime

Några torkade limeblad (vi tog nog 7 st idag)

Kastanjechampinjoner, så många man vill ha. Vi tog 8-10 st

2 burkar kokosmjölk (då blir det rejält såsigt)

Salt

Olja/smör

1 fiskbuljongtärning

Sätt ugnen på150 grader. Lägg fisken i en ugnssäker form och salta rejält. Det gör ingenting om fisken är fryst. Hacka och stek ihop lök, vitlök och jalapeño på låg värme. Det ska bli mjukt men inte ta färg. Dela svampen i halvor eller fjärdedelar och stek sedan svampen så att den blir mjuk och får lite fin färg. Smula fiskbuljongtärningen över fisken. Lägg på det stekta lök-gojset på fisken. Lägg svampen och limeblad i formen. Banka citrongräset ordentligt och lägg i det i formen. Dela limen i fjärdedelar och lägg i dom i formen. Häll kokosmjölken över allting. Viktigt är att skaka eller vispa kokosmjölken så att den är klumpfri när man häller över den. Sen är det bara att ta in formen i ugnen. Vi hade den inne cirka 40 minuter, och då var fisken frusen när vi la den i formen. Servera med ris.

Såhär såg det ut innan kokosmjölk och svampar hade kommit på. När man väl har fått in snitsen på detta är det busenkelt att göra. Och det blir superdupergott! Och det ska tilläggas att det inte blir stark alls, utan det får bara god smak av jalapeñon. Och! Det är perfekt matlådemat. Tips från mig såhär på lördagskvällen.

Av Sanna Svensson - 1 juni 2019 09:16

Eftersom jag idag klev upp 05:20, jobbar och är väldigt trött så fokuserar vi på något roligare – gårdagen. Den var mysig från början till slut. Vår fina vän Denice var i stan, så efter att hon hade gjort ett ärende så mötte Marcus upp oss på Bra Hak där vi åt hamburgare till lunch. Vi satt på deras uteservering och bara myste och snackade om allt mellan himmel och jord. Superhärligt.

Efter lunchdejten åkte vi hem och la oss på balkongen och solade en stund innan vi gick in och spelade Mario. Eftermiddagen blev kväll och då käkade vi kycklingpaj till middag. Efter middagen ville vi få ut det sista av solens strålar så vi tog en promenad. Vi gick först vid området och sen gick vi till fältet där vi släppte Keaton så han fick kuta av sig lite. Ser ni att Keaton är typ hälften så stor nu? Han har blvit avrakad typ halva sin storlek.

Kvällen spenderades i soffan där vi kollade på filmen The Call (rekomenaderas om du vill få puls och panik pga stress) och åt glass. Vi kom som vanligt i säng för sent men efter en sån mysig dag så gör inte det så mycket.