sannaveronicasvensson

Av Sanna Svensson - 26 juni 2022 23:27

Tacksam och varm både i hud och hjärta efter en sån fin helg. Det har varit späckat schema men det har absolut inte gjort något.

Först och främst: I torsdag gick jag på semester. Halleluja!! Fyra veckor av ledighet börjar nu.

I fredags vaknade vi, packade ihop och mötte upp Karin och Jens för en paddeltur i Olingan. Det blev premiären för oss med kajak. Vi var lite pirriga båda två, men efter att vi hoppat i och kört i fem minuter så kändes det rätt lugnt. Det var otroligt vackert och jag blev helt såld på upplevelsen. Bara glida runt i en å med skogen precis runt sig. Det som var kul också var att man gick ducka för träd, trycka sig över stockar, man körde på grund, in i varandra osv. Det var fullt fokus hela tiden. Vilken väg ska man åka där osv. Så blev aldrig tråkigt. Jag bjöd på ett dopp också, haha. Tack och lov gick det bra. Jag ramlade ju liksom ur kajaken, hade jag suttit fast i den hade det inte varit lika kul.. men nu var det bara att ställa sig upp. Magisk upplevelse.

Efter turen åt vi lunch på Flottaren innan vi for hem till Sveg igen. Där rensade vi ut altanen och förberedde inför kvällens middag. Efter någon timme kom Karin och Jens och vi åt massor av god mat, dricka och vi hann med både spel och mycket snack och skratt. Tacksam för dessa två <3

På lördagen sov vi länge innan vi drog igång dagen. Vi gjorde en del ärenden innan vi drog iväg till Härjis. Vi satt ute på gräset en bra stund men sen gick vi ner och badade och lekte lite med vattenleksaker och vattenskoter.

Sen blev det ljuvlig grillmiddag och det satt så fint efter många timmar ute, och vi hade bara ätit frukost/lunch och sen två glassar. Så magen kurrade rejält när det var dags.

På kvällen, eller ja, natten blev vi medbjudna på en åktur i Julia och Andreas båt. Det var en superfin kväll och varmt och skönt. En väldigt mysig tur ute på sjön i fint sällskap.

Och idag är vi framme på söndag. Då vaknade vi i Härjis och käkade frukost innan vi åkte hem eftersom Marcus jobbade idag. När han var på jobbet varvade jag solstolen och bok, med vattning och lite plantering. Jag tog också en TV-spelspaus när jag inte orkade med värmen.

Strax innan Marcus kom hem så kom mamma och lillebror ner och hade med sig grillmiddag. Så gott och mysigt. Så spelade en omgång kubb och sen krocket. Haha, det var så kul att spela krocket. Väldigt längesen jag gjorde det men så skoj.

Efter glassefterrätt hos mamma så tog jag och Marcus en brorunda. Vi passade på att göra det när tempen sjunkit lite. På dagen vill man inte gärna gå, varken för vår eller Keatons skull. Men nu var det riktigt skönt.

Av Sanna Svensson - 19 juni 2022 15:22

Det har varit full fart sista tiden. Hej vad det går och nästa vecka går jag på semester. Helt galet vad veckorna tickar på snabbt. Vi tar en kik på vad som hänt sen sist.

Vi har planterat ner ett äppelträd. Kändes häftigt. Och vi funderade noga vart vi ville ha det. Det ska ju liksom stå där i många tiotals år förhoppningvis.

Vi har fixat i landet. Mycket jobb och vi är sena. Men men, en bit i taget, inget annat att göra. Här finns nu morötter och palsternacka.

I torsdags var det student. Jag smet ut och kollade på lite studenter här. Man blir ju bara lycklig av det. Sen jobbade jag på till 14 innan jag, mamma och lillebror åkte till Mora för att fira Hannas student.

I fredags hade man ju helgkänsla från start eftersom man redan fått smaka på helg kändes det som. Vi gjorde en god drink och åt plock.

Igår hade vi en riktig mysdag inne. Regnet öööööööste ner och jag kände att nej, nu måste vi göra något roligt inte bara nytta. Så vad gjorde vi? Jo, pärlplattor. Vi fyllde på med Mario-saker till vår Mario-hall uppe. Otroligt mysigt att bara sitta och pyssla och lyssna på lite musik i bakgrunden. Här är två av våra skapelser.

Sen på kvällen var vi bjudna på middag hos Karin och Jens. Så himla god mat så ojoj! Lite allt möjligt till förrätt, vildsvin till varmrätt och så hade vi gjort hemgjord glass till efterrätt. Så rolig kväll som bjöd på maaaassor av skratt, bra snack och spel. Lyckligt lottad att ha så fina vänner <3

På grund av sen hemkomst sov vi länge idag innan vi pallrade oss upp. Sen har vi kört ett ryck i landet så att vi ikväll ska kunna sätta ner lite grönsaker är tanken. Marcus är iväg på jobb och jag har jobbat på lite själv men nu fick det vara bra.

Av Sanna Svensson - 14 juni 2022 13:50

Sista dagen på vår tripp och vi fick en sagolik frukost på hotellet. Så himla gott. Vi packade ihop rummet och knata ner på stan, på vinst och förlust. Eftersom det var nationaldagen så var det stängt tyvärr..

Så då började vi bocka av våra andra stopp. Cloetta, IKEA, frukt och Brunneby. Sen började färden uppåt. Och man kände liksom att det var dags nu. Vi funderade på att äta lunch på Brunneby men kände att vi ville påbörja resan hemåt innan vi stannade för ett lunchstopp. Så vi åkte och tog lunch på KFC i Örebro. Sen gasade vi på igen och tog nästa stopp någonstans höll jag på att säga. Det var någonstans efter Ludvika där det var maaassa vatten och det var så otroligt vackert. Bilden gör ju inte verkligheten rättvisa. Men det blev en paus för att sträcka på benen där.

Sen körde vi mot Garsås där vi bara stannade till och sa hej. Vi ville ju hem, så blev ett snabbstopp. Sen handlade vi lite på Maxi, typ frukost, och sen middag på donken. Sen blåste vi mot Härjis och Keaton som var där innan vi äntligen rullade in på uppfarten. Och då var det bara urpackningen kvar.. det gick faktiskt ganska fort men bilen var väldigt full.

Vi strandade i soffan en stund för att bara landa innan vi kröp ner i vår egna säng igen.

Av Sanna Svensson - 10 juni 2022 17:19

Dag 4 då var det roadtrip i Sverige som gällde. Målet med dagen var Linköping men med en restid på bara tre timmar så kände vi att vi kunde passa på att utforska södra Sverige lite. Vi begav oss mot Höganäs och hälsade på havet och kollade där dom gör krukor.

Sen hade Marcus spanat in ett ställe som heter Pannkaksladan. Ett ställe där dom serverar pannkakor i maaaaassor. Jag valde, skräll, langospannkaka. Marcus tog kanelbulle. Mycket mumsigt och mysigt då det låg på en bondgård typ.

Sen hade vi fått nog av Skåne och gasade vidare mot Linköping. Vi gjorde ett stopp där vi beställt frukt och sen checkade vi in på hotellet. Sen var det dags för middag och då gick vi till ett ställe som vi ätit från förut. Vi tog både oxfilétoast med lök på. Den var så god och löken var typ godare än oxfilén. Mmmm...

Sen blev det traditionsenlig minigolf. Mycket skoj! Det var roliga och svåra banor och en väldigt fin kväll! Oavgjort blev det också så vi var lika duktiga, eller dåliga..

Av Sanna Svensson - 5 juni 2022 16:30

På agendan för dag tre stod resa över till annat land, nämligen Tyskland. Vi drog iväg från hotellet i Ringsted och körde mot färjan i Rödby. Vi hann med och satte oss och åt en second breakfast. Överlag har vi haft väldigt flyt med färjorna, vi har kommit i rätt tid så att vi inte har behövt vänta särskilt länge alla. Frukosten åts upp och vi gick till bilen. Det var i princip det vi hann innan vi var i Tyskland.

Framme tog vi sikte på Bordershopen där vi hittade det mesta vi skulle och vi blev klara snabbare än tänkt. Vi åkte runt på lite fler butiker och Marcus åt en currywurst när vi ändå var i Tyskland.

Men när vi kände oss klara så åkte vi tillbaka till färjan och hann precis med den med. Vi åkte tillbaka flera timmar tidigare än vi trott.

Sen gasade vi igenom Danmark, på nästa färja och till hotellet i Ängelholm.

Det kändes skönt att ha svensk mark under fötterna igen och kunna prata svenska igen. En sak är säker, danska är helt obegripligt att förstå när dom pratar men går hyfsat att läsa.

Framme på hotellet fräschare vi upp oss och gick ner och åt en god middag på hotellet och skålade i ett glas cava. Kvällen bestod av att se klart på en Beckfilm och äta svenska jordgubbar.

Av Sanna Svensson - 4 juni 2022 00:10

Barnsligt roligt, även för oss vuxna. Men vi är ju också rätt barnsliga av oss.

Av Sanna Svensson - 2 juni 2022 22:31

Vi for hemifrån vid 10:20 ungefär. Marcus hade flyt och kom hem tidigt så vi åkte så fort vi kunde. Första stoppet blev Mora där vi köpte Max till lunch som vi åt i bilen innan vi drog vidare..
.. och sen har det varit full fart hela vägen. Vi hade en bokad middagstid 20:05 och vi hade en timmes marginal ungefär. Men en miss i GPS:en gjorde att den timmen blev mindre och sen köööö i Borås gjorde att vi istället var sena. Men Marcus löste det.

Falkenberg och Lilla Napoli hann vi till och vi åt deras ljuvliga mjuka pizzor. Mmm. Det är en ren smakupplevelse.

Otroligt mätta gasade vi vidare mot hotellet vi är på nu, i Ängelholm. Nu ska vi strax sova. Imorgon väntar färja från Helsingborg till Danmark och vidare till Legoland.

Av Sanna Svensson - 2 juni 2022 22:24

Maxad sådan. Det blir många mil i bil men oj vad mycket skoj vi ska hinna med.