sannaveronicasvensson

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Sanna Svensson - 22 juli 2021 00:37

Igår var det som sagt Östersund för hela slanten så idag hade vi en heldag på hemmaplan. Det har varit en riktigt bra dag och vi har hunnit med mycket. Man är trött i både kropp och själ efter den här dagen.

Jag klev upp lite tidigare än Marcus och städade lite. Startade en diskmaskin och en tvättmaskin, förberedde frukost osv. Med en podd i öronen. Tycker att det är rätt mysigt att starta dagen så. I sitt egna tempo och bara lulla runt lite. När Marcus kom upp åt vi frukost och se gick vi ut i det fina vädret. Och sen har vi varit ute i princip hela dagen.

Vi har rensat tre hinkar med ogräs från våra land. Vi har planterat om plantor och fixat med våra jordgubbsrevor. Bilen har blivit städad både invändigt (delvis iallafall) och utvändigt. Mellan varven har vi tvättat och tumlat och vikt tvätt. Och så har vi köpt jord vid vidare pyssel. Ja, herregud. Det är inte konstigt att man är trött i kroppen. Vi avslutade kvällen med frukt och chokladfondue i soffan. Värda det tyckte vi! Tack och godnatt!

Av Sanna Svensson - 19 juli 2021 23:19

Hemma igen efter en mysig helg i Mora. Borta bra men hemma bäst säger man, och så är det. Men jag har saknat mitt Mora och det var härligt att vara där och bara vara. Oftast när man varit dit nu på slutet, i corona-tider, har det varit stress för att man bara ska ner och köpa något i princip. Nu hade vi tid att bara chilla.

Vi kom ner i lördags efter lunch. Vi handlade och åkte ut till Garsås. Ja, vi har ju mest varit i Garsås men det hör till Mora. Där väntade pappa, Alicia och Arne på oss och det var fint att se alla igen. Vi gjorde inget speciellt den dagen, utan bara umgicks. Det som betyder mest. På kvällningen grillade vi till middag och det var mysigt att sitta ute och äta en god middag allihopa. En riktigt sommarkväll. Sen satt vi ute hos pappa en stund och småpratade innan vi avslutade kvällen i soffan. Bara grejen att kunna sitta ute utan mygg. LYX! Inte en mygg eller knott har jag sett till den här helgen.

På söndagen vaknade vi och strax därefter kom Alicia och kollade om vi var vakna. Vi åt frukost och sen ganska direkt lunch och bestämde under tiden vad vi skulle göra. Det blev till att besöka en fäbod som ligger mellan Garsås och Rättvik. Lagom nära och bra.

Det var en väldigt mysig fäbod med massa djur som var hur tama och kelvänliga som helst. Vi spenderade mest tid med kaninerna där man kunde gå in och sitta hos dom.

Vi klappade getter och Arne hittade en kompis.

Kossorna klappade vi också men dom var lite läskiga. En av dom buffade till flera personer så man höll sig lite på avstånd.

Vi avslutade med en fika innan ösregnet kom och vi rörde oss hemåt igen. Vi hade planerat att spela frisbeegolf i Hemus men ett ostabilt väder och en tupplur gjorde att den planen blev inställd.

På kvällningen åkte ut och Marcus in till Mora för middag. Vi strosade vid kajen och på gågatan först innan vi slog oss ner på Wasastugan. Vi tog en varsin köttbit och det var så gott! Mmm.

Vi avslutade kvällen med efterrätt från Ica hos pappa i hans soffa.

Och idag har vi åkt runt lite mer. Vi besökte Nusnäs och dalahästtillverkningen. Sen åkte vi ut till Selja och hälsade på Mino, mormor och morfar. Vi hade tänkt strosa lite på stan men kombon med Keaton och sol gjorde att vi hoppade det. Vi köpte en varsin macka som vi tog med till bilen och körde mot Sveg samtidigt som vi åt lunch.

Hemma igen har vi inte gjort så mycket. Marcus vilade när han kom hem och jag rensade ogräs i löklandet. Vi åt en glass till middag och sen har vi mest slappat framför TV:n. Jag har duschat så nu ska vi slappa lite till innan det blir sängen. Det var en sammanfattning av den här helgen och måndagen. Väldigt bra helg och jag kom verkligen ner i varv. Det behövdes några dagar av bara chill och ingen stress.

Imorgon ska vi ut på tur igen, då norrut mot Östersund. Det ska bytas bromsar på bilen. Tjoho va kul med bil.

Av Sanna Svensson - 18 juli 2021 23:13

I fredags hade vi en heldag med lillebror. Han dök upp på förmiddagen tillsammans med mamma. Dom började gno i vår trädgård, haha. Lillebror klippte gräset och mamma trimmade. Vi hann inte göra det själva innan dom hade fixat det.

När det var klart åkte vi till Härjis med lillebror. Där satte vi i båten och åkte ut på en fisketur. På första stället var det inget napp men på det andra nappade det friskt. Det var bara småabborre men ändå, det är alltid kul att se flötet åka under ytan.

Efter vi var nöjda åkte vi in till stranden och badade en stund. Det satt fint.

På kvällen grillade vi och bjöd på middag som tack för hjälpen för trädgårdsarbetet. Lillebror skulle sova hos oss så han blev kvar. Vi spelade lite Mario och sen började vi kolla på en Harry Potter-film. Strax efter tolvslaget checkade vi ut och gick och la oss. Lillebror på en madrass i vårt sovrum. Keaton var nöjd över att få sällskap på golvet.

Igår lördag vaknade vi och fixade frukost. Vi gjorde nattjästa frallor som vi åt medan vi kollade klart på Harry Potter. Senare åkte vi till Mora där vi är nu. Minisemester hemma hos pappa.

Av Sanna Svensson - 14 juli 2021 20:27

Som vissa vet har vi varit i Östersund en natt. Marcus gjorde en årlig läkarundersökning via sitt jobb igår och då njöt vi av att ha semester och sov över på hotell.

Det blev lite shopping. Mer bilder kommer sen. Men jag ska visa mina nya sommarskor. Jag hade brist på sommarskor. Men nu så. Det ända jag saknar nu är ett par sköna tofflor. Men med dessa tre par är jag mer redo än innan. Och det bästa av allt? Jag betalade 250kr för alla dessa tre. Whaaaat!? Meganöjd.

Av Sanna Svensson - 14 juli 2021 20:12

I söndags rev vi tillsammans med pappa en vägg på förrådet. Väggen var rutten på sina ställen och på ett ställe var det öppet rakt igenom.. inte så bra. Men nu är det gamla borta och framöver ska det sättas upp ny panel. Planen var att göra det i måndags. Men ibland blir det inte riktigt som tänkt. <3

Som sagt, inte så fint virke på sina ställen..

Av Sanna Svensson - 10 juli 2021 22:11

Igår hade vi en riktig semesterdag. Vi spelade 2x golf med lillebror i Ytterhogdal. Dom har nyss gjort en frisbeegolfbana där. Så vi ville såklart inviga den. Det var en kul bana och det var en så jämn match. Marcus vann och jag och junior fick exakt samma poäng, två poäng bakom Marcus bara. Kul med nya såna här saker i trakten.

Nästa golf blev minigolf. Det var riktigt svåra banor! Pricka någon liten avsats, skjuta upp på en kulle, göra looping osv. Ja, skitsvårt faktiskt. Jag fick 7 poäng på många av banorna.. men minigolf är alltid minigolf och det är kul. Vi firade att vi kämpat väl med en glass i bilen hem.

Hemma igen lämnade vi av lillebror och sen satte vi oss i en varsin solstol på gården och chillade en stund. Vi blev både lite slitna efter golfandet i kombo med sprutan så vi behövde ta igen oss lite.

På kvällskvisten åkte vi till Härjis där det vankades pizzakväll på Flottaren. Så god pizza. Önskar man kunde köpa sån pizza vilken kväll som helst i Sveg. Mmm. Jag och Marcus drack bubbel och rosé till. Även det var supergott.

Jag och Marcus tog en promenad till stugan. Sen satt vi ute och åt jordgubbar och pratade strunt med Börje och Pernilla tills det var dags att kojsa.

Av Sanna Svensson - 8 juli 2021 22:38

Imorse öppnade bokningen för 18+ och imorse bokade jag tid. 11:20 var första sprutan i kroppen. Spruträdd som jag är snurrade det lite i skallen men det gick över fort tackochlov.

Marcus tog sin spruta igår så han har varit lite sliten idag. Jag har också varit tröttare än vanligt idag. Lite feber nu på kvällskvisten hade jag tydligen med. (Som om det inte räckte med 2,5 vecka förut!?) Vår dag har i och med det varit lugn. Vi har vilat, ätit glass och pillat på i lugn takt. Vi fick virke levererat av Börje idag så vi packade av det. Vår ambition var att ladda slapvagnen med skräp och jord och köra på tippen imorgon. Men där tog orken slut. Det får bli en annan dag.

Imorgon hoppas vi att vi mår kanon igen. Då är planen att spela frisbeegolf i Hogdal och äta pizza på Flottaren.

Av Sanna Svensson - 4 juli 2021 12:45

Vi tar en kik från dom senaste dagarna och från första dagarna på semestern (!!!)

Vi grillade lax och bjöd Börje och Pernilla på middag i fredags.Herregud vad god den blev. Den rimmades först och sen grillade vi den. Den blev så saftig. Och god. Och smakrik. Mmm.

Det har solats och badats och solats och badats.

En vacker himmel igår, vid ingången till Sveg.

Frukosten imorse blev från trädgården. Rabarberkräm. Lyxigt.