sannaveronicasvensson

Alla inlägg den 15 oktober 2018

Av Sanna Svensson - 15 oktober 2018 12:16

Nu är vi hemma igen efter en minisemester uppe i Skanderåsen där vi firade Marcus gudmor Christina, som hade 50-års kalas. Vi tog vårat pick och pack och satte oss i bilen på lördag morgon. Först lämnade vi Keaton på pensionat, och sen drog vi iväg. Vårt första stopp blev på Tönnebro där vi åt lunch. Det kändes lite "konstigt" att vi inte skulle åka utomlands, för det är annars det som jag förknippar Tönnebro med. 


 


Sen gasade vi vidare längs med E4:an. Vi svängde in i landet vid Hudiksvall. Och några mil senare kom vi in i Ljusdal och Färila. Och helt plötsligt var det plöstligt bara svart och bränt längs dikeskanterna. Från ingenstans så var vi i området där det brann i somras. Usch. Jag fick en sån olustig känsla i magen. Vi åkte kilometer efter kilometer, och till och från så var det bara bränt och åter bränt vid vägen. Marcus såg också en vägskylt som var svedd av värmen. Rätt som det var såg vi något hus, som bara var meter ifrån där som elden slutat att brinna. 


Vi åkte mitt på ljusa dagen och bränderna är sedan länge släckta. Men det kändes ändå lite som att vara inne i en skräckfilmsscen. Jag försöka föreställa mig hur det måste ha varit där när det brann. Att man åker på en väg som är omringar av eld. Eld, värme och massor av brinnande träd. Mardröm. 


     


Tillslut kom vi iallafall fram till Skanderåsen där både Christina bor och som var platsen där festen skulle äga rum. Vi sov också över där. Och vilken rofylld plats sen då. Man såg vatten några hundra meter bort, djur gick lösa på gården och man hörde kossor råma i bakgrunden. Jag, Marcus, Jesper och Linda bodde i världens mysigaste stuga. Så fräsch och fin, men gammalt inredd. 


Vi kom fram cirka 16:30 och födelsedagsmiddagen började 18:00. Så det var ungefär bara att slänga in väskorna i stugan och börja fixa sig. För sen var det dags för middag, tal och musikquiz. Jag tog bara två bilder från middagen, en suddig bild på förrätten och en bild på  dukningen. Så jag har inte så mycket att visa. 


Middagen bestod av en laxröra med bröd till förrätt. Allt möjligt till varmrätt, men där ledordet var närproducerat. Det var regnbåge, kött, sallad, potatisgratäng och ostar från gården, för att ge några exempel. Och till efterrätt var det tårta. Allt smakade så himla gott. Vällagat och ja, ljuvligt. Till det dracks det några glas vin. Och till maten serverades det också massor av skratt, tal och sång. Det var längesen jag hade en sån mysig kväll kan jag ärligt säga. 


     


Dagen efter så klev vi upp vid 9 ungefär. Efter allt för få timmars sömn. Men Christina serverade brunch och då gäller det att vara på tårna, för den brunchen hade jag inte för någonting i världen velat missa. Det var paj, våfflor och köttbullar för att nämna en del. Det var också första gången som vi var där, så vi kollade runt lite och jag spanade in deras ascoola tupp och hönor. Se själva! 


 


Sen var det återigen dags för att hoppa in i bilen och köra hemmåt. Vi stannade till i Sveg en timme ungefär, så jag hann kramas lite med mamma och Lucas. Men sen gick resan vidare och vid 21:00 ungefär var vi hemma igen. Trötta. Väldigt trötta. Med lite plattare rumpa efter allt bilåkande. Men också väldigt tillfreds efter en mysig helg. 


Marcus stackaren började jobba tidigt i morse, men jag själv sov till strax efter 9. Sen dess har jag ätit en god frukost som fick mig helt på banan igen. Sen har jag inte alls gjort mycket mer än att ha chillat i soffan och plockat ur en diskmaskin. Nu ska jag dock platta mitt hår och äta lunch. När Marcus slutar 13:30 ska vi åka och hämta hem Keaton. Det är så tomt här hemma utan honom. 


 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards